mapa
sponzoři
mediální partneři
vyhledávání
zpravodaj
Chcete být v obraze? Přihlašte se do našeho informačního zpravodaje nebo využijte dostupného RSS (info o RSS), a neunikne Vám žádná novinka na našem serveru!
249006
návštěvníků

Závěrečný komentář

V diskusním fóru, které jsme zřídili, se objevilo značné množství příspěvků, komentářů a připomínek. Po zevrubném pročtení celé diskuse, je zřejmé, že se tu objevuje několik témat, k nimž je nutné připojit z naší strany určité vysvětlení, ne snad ve snaze na něco se vymlouvat, ale prostě proto, že si vážíme Vašich příspěvků a velmi nás těší, že máte o cestování takového charakteru zájem.

Začneme nejdříve tím, jak byla celá akce připravena a prezentována a jestli jsme některé věci nepodcenili.

V prvé řadě je třeba zdůraznit, že nejsme tým profesionálů, kteří by se podnikáním takových cest živili. Věnujeme tomu v podstatě veškerý náš volný čas a všechny cesty si zatím ještě stále i sami (i když za přispění našich partnerů) financujeme. Je samozřejmě obecně známo, že sever je drahé místo na cestování a pokud potřebujete přepravit i velké množství speciálního vybavení, pak jsou náklady velmi vysoké. Je absurdní domnívat se, že popularita a finanční zisk jsou naším předním zájmem. Kdybychom nebyli pro věc samu nadšeni, už dávno bychom vše vzdali. Ovšem i kdybychom se cestováním třeba i živili, nevidíme žádný důvod, proč by to mělo nějak snižovat či snad dokonce znehodnocovat to, co konáme.

Pokud má někdo dojem, že jsme amatéři – ne ve vztahu k profesionalismu, jak je popsán shora, nýbrž ve smyslu nedostatečné přípravy a zkušeností – rádi bychom ho upozornili na to, že se pouštíme jen do takových podniků, které zatím v rámci právě našich možností a hlavně zkušeností můžeme zvládnout. Pokud se dostanete v divočině do situace, kdy z nějakého důvodu nemůžete pokračovat v cestě, musíte mít po ruce řešení, jak i v takové situaci obstát.

Zatím jsme si vždy dokázali ve všech situacích poradit. I to je důležitý trénink a i to je sbírání zkušeností. Nikdo z týmu neutrpěl žádnou újmu na zdraví, všechno se řešilo v klidu a bez zbytečné paniky. Naše rozhodnutí vrátit se a ukončit tak předčasně náš pobyt v divočině jsme učinili všichni jednomyslně, po zralé úvaze a plně si za tímto rozhodnutím stojíme!

Pokud někdo skutečně sleduje výpravy do polárních krajů, pak jistě ví, že podobná rozhodnutí a náhlá ukončení expedic – ještě něž vlastně začaly – jsou naprosto běžné. Je to riziko, se kterým je prostě nutné počítat.

Jak to vlastně bylo s plánováním trasy, jaký byl její cíl? Taky jsme se kousek „vezli“...

Východní pobřeží i dobu naší cesty jsme vybírali záměrně, aby bylo možné v co možná nejnáročnějších podmínkách vyzkoušet si to, co jsme si vyzkoušet chtěli. Tím, že naše malá výprava neměla žádný pevně stanovený cíl, nebylo ani cíle, kterého bychom museli dosáhnout, místo, kam bychom museli dojít.

Protože jsme ale rozhodně chtěli dojít na mořský led – a neměli jsme mnoho času – volili jsme možnost přiblížit se východnímu pobřeží pomocí motorových saní, abychom mohli více dní strávit na moři. Led ve fjordech rozhodně nebyl jen rovný a bez trhlin, škoda pouze, že nebylo možné pohybovat se na něm delší dobu.

S bouřemi je samozřejmě nutné počítat a je třeba do plánu zahrnout časové i potravinové rezervy. V případě, že vítr fouká skutečně silně, není možné v cestě pokračovat. Pak se může stát, že zůstanete „tábořit“ třeba i týden. To je fakt, který se musí vzít jednoduše v úvahu.

V diskusním fóru jsme zaznamenali zájem o informace k obecnému přebývání v hlubokém mrazu – konkrétně šlo o dotaz na zamrznutí zubní pasty.

Věci, které nemají zmrznout, se musejí uchovávat co nejblíže tělu, aby je tělesná teplota zahřívala. To je zubní pasta, která se vždy před použitím musí rozehřát, ale i např. různé masti, kapky do očí apod.

V tak náročných podmínkách, jaké panují vysoko na severu, není vždy možné, aby se všechny potraviny nacházely výhradně vně stanu. V bouři je dokonce nutné přímo ve stanu i vařit, čímž samozřejmě porušíte jedno z nejdůležitějších pravidel, která platí, pohybuje-li se někdo v zemi medvědů. Ale i s tím je třeba počítat.

Co jsme vlastně během tréninkové akce všechno zkoušeli a nacvičovali?

Jedna z věcí, které jsme testovali a zkoušeli, byl i způsob přenosu dat přes satelitní telefon – i v tomto ohledu byl tréninkový pobyt na Špicberkách úspěšný. Celé řešení včetně propojení PDA a satelitního telefonu fungovalo výborně!

Naprosto nová zkušenost pro nás byl "náš" pes Zan, kterého jsme s sebou brali hlavně jako ochranu před ledními medvědy. A samozřejmě i pohyb v krajině, kde se lední medvědi vyskytují velmi hojně, bylo pro nás něco nového - je nutné zvyknout si na tento fakt, přijmout to jako něco, na co je dobré být připraven, ale čemu se zároveň nedá vyhnout.

Nejčastěji kladený dotaz se týká té události se stany, kvůli které jsme vlastně museli výpravu nečekaně ukončit o několik dní dříve. Jak to tedy bylo?

Strávili jsme tři dny a tři noci v bouři. Pokud to někdo nezažil, nedokáže si vůbec představit, co takové jednoduché slovní spojení vlastně vůbec obsahuje. V bouři nezbývá než čekat, než ustane. Vyjít ven ze stanu se dá jen občas a na krátkou chvíli.

Druhý den se roztrhl první stan. Provizorně jsme na trhlinu překlopili jedny saně, ale bylo jasné, že ve větru, jaký hlavně v nárazech panoval, tropiko dlouho takový nápor nevydrží. Kolem stanu jsme ještě vystavěli další zeď ze sněhových kvádrů, ale sníh se pak dostával už i pod tropiko a hrozilo, že zmrzlý a navátý sníh protrhne vnitřní stěnu stanu.

Předpověď počasí byla i nadále velmi špatná. Dál jsme jít nemohli a zůstat s roztrženým stanem na tak exponovaném místě také nebylo možné. Byli jsme ve vážné situaci, která se snadno mohla stát kritickou. Abychom tomu předešli, rozhodli jsme se pro evakuaci vrtulníkem dokud to ještě šlo.

Jsme přesvědčení, a bylo nám to na místě mnohokrát potvrzeno, že naše rozhodnutí bylo v dané situaci správné.

Pokud jde o další řešení téhle situace, musíme říct, že nás velmi příjemně překvapila reakce sponzora (italská firma SALEWA), který se rozhodně od toho incidentu nepokusil distancovat, naopak to bere vážně a zodpovědně. Firma si od nás vyžádala veškerou dokumentaci i roztrhané stany a momentálně se všechno zkoumá v testovacím středisku v Německu. Snad to tedy třeba nakonec bude důležitá zkušenost i pro ně.

Na závěr asi nejcitlivější téma - během výpravy došlo k určitým názorovým nesrovnalostem uvnitř expedičního týmu.

Poslední tématický okruh, k němuž se sluší vyjádřit se, je expediční tým. Jedním z cílů akce na Špicberkách bylo i vyzkoušet, zda tým ve složení, jak jsme ho uvedli na našich stránkách, bude schopen fungovat. Ukázalo se, že takové složení týmu nebylo nejšťastnější – každý z členů má bezesporu právo i prostor se k tomu vyjádřit, ovšem domníváme se, že se v tomto případě jedná o soukromou a natolik intimní věc, že veřejná internetová diskuse skutečně není vhodné médium na protřásání a „řešení“ podobných problémů.

Slovo závěrem

Doufáme tedy, že jsme tímto poněkud delším příspěvkem alespoň částečně zodpověděli některé Vaše dotazy a snad i dodatečně vysvětlili a osvětlili naše konání.

Těšíme se nadále na Vaše reakce a veškerou kritiku – positivní či negativní – přijímáme, s tím ostatně každý, kdo se rozhodne veřejnosti představit svoji činnost, musí nutně počítat.

Ahoj

předchozí příspěvek

Poslední příspěvky v diskusi

ybfpzhrm, vložil Get A Loan , 19.11.2017 02:50

quick personal loans for fair credit <a href=https://quickloans.us.com>get money online fast</a> small fast loans <a href=https://quickloans.us.com>quicken loans</a>

pmpvtzbg, vložil Speedycash , 18.11.2017 23:50

quick loans online <a href=https://quickloans.us.com>fast loans</a> quick loans online <a href=https://quickloans.us.com>quick loans</a>

ionleylg, vložil Easy Payday Loan , 18.11.2017 22:19

payday loans bad credit approval <a href=https://badcreditpersonalloans.us.com>bad credit personal loans ohio</a> personal loans with bad credit <a href=https://badcreditpersonalloans.us.com>personal loans bad credit</a>

mapa postupu
mapa postupu